6/recent/ticker-posts

Orașul de 15 minute: dezvoltare durabilă sau utopie?



Conceptul de oraș de 15 minute al lui Carlos Moreno – prezentat în 2015 la conferința COP21 de la Paris – spune că în loc să fie optimizate pentru mașini, orașele „ar trebui să fie proiectate astfel încât, pe o distanță de 15 minute de mers pe jos sau cu bicicleta, oamenii să poată avea acces la locul de muncă, locuință, hrană, sănătate, educație, cultură și timp liber”.

E un concept fain, care mie-mi place foarte mult. Vreau să-l văd implementat și la noi, mai ales că ”la porumbi” unde stau eu lipsesc o mare parte din aceste lucruri.

Culmea e că există deja orașe care au cartiere ce îndeplinesc caracteristicile ”orașului de 15 minute”, doar că n-au fost denumite așa. În afara țării primul exemplu care-mi vine în minte e Barcelona, cu ale sale ”superblocuri”. La noi avem cartierul Drumul Taberei din București, care la momentul construirii lui avea toate caracteristicile unui ”oraș de 15 minute”. Avea școli, magazine, locuri de muncă. Cinema Favorit. Hanul Drumețului. Parcul Moghioroș. Fabricile în timp s-au demolat și în locul lor au apărut blocuri și centre comerciale. Creează și alea locuri de muncă, ce-i drept, dar nu la același nivel.

Și se trezesc adepții teoriei conspirației cu tot felul de idei trăznite. Că oamenii vor fi blocați în astfel de orașe, că orașul de 15 minute le va limita mobilitatea, tot felul de alte tâmpenii.

Nu puteau lipsi nici de la noi niște zărghiți din ăștia, ba chiar sunt unii prezenți în Parlament. Fac atât de mult zgomot că tare mi-e frică că de gura lor se va renunța la orice idee de îmbunătățire a vieții noastre urbane.

Și ghici cine are de câștigat cel mai mult din chestia asta: autoritățile locale și centrale, indiferent de culoarea politică.

Aceste autorități sunt cele ce ar trebui să implementeze planurile legate de orașul de 15 minute. Primăriile sunt cele ce ar trebui să aloce terenuri și să construiască școli noi. Tot ele ar trebui să se ocupe de piste de biciclete, de degajat trotuarele, de implementat un transport public eficient. La rândul lor, autoritățile la nivel central ar trebui să se ocupe de interconectarea acestor micro-cartiere, de spitale și de tot ce ține de infrastructura mare. Toți ar trebui să se apuce de muncă.

Dar e mai simplu să scoatem niște extremiști la înaintare, să facă gălăgie și să blocheze orice tentativă de a moderniza un pic țara asta.

P.S. Mi s-a atras atenția într-un comentariu pe Facebook că acest Carlos Moreno are un trecut de comunist revoluționar feroce. Rămâne deci o întrebare: dacă tipul a făcut niște tâmpenii in studenție (in 1979 avea 23 de ani), acum, la 60 și ceva ani n-are voie sa vina acum cu niște idei bune?

Como, Italia (mai 2019)

Trimiteți un comentariu

0 Comentarii

Ad Code